fredag 22 januari 2016

In third place

Okej, jag hinner fortfarande blogga förrän klockan slår tolv. Det är nu bara 3 dagar kvar, och som lovat så skall ni få 6 foton till idag. Jag har nu äntligen färdigt jobbat den här veckan så nu får jag ta helg. Det är sjukt hur glad man kan bli när man inser att det är Fredag och man får vara två dagar ledig.
Vi inleder med det här fotot som blev taget för några år sen. I hela mitt liv så har vi haft våra kusiner som grannar, så när vi blev gammal som vi är nu, så började vi ha en garden party en gång per år på sommaren. Det här året så var det min farbrors familjs tur att ordna det. Det är lika kul varje år, man får god mat och så får man umgås med kusinerna, som man annars inte gör så ofta. Vi har tyvärr inte haft träffen på kanske två år nu, men jag hoppas att vi börjar ha det igen till den här sommaren. I alla fall så här såg jag ut på den träffen.

Okay, I still have time to blog until the clock hits twelve. There are now only 3 days left, and as promised and you´ll get 6 more photos today. I´m finally done with work for this week, so now I can just enjoy my weekend. It's sick how happy you can be when you realize that it's Friday and you´ll have two days off.
We´ll begin with this photo that was taken a few years ago. In my whole life, we have had our cousins as neighbors, so when we got old, as we are now, we started to have a garden party once a year in the summer. This year it was my uncle's family's turn to organize it. It's fun every year, you get good food and you get to hang out with the cousins, that you normally don´t do so often. Unfortunately, we haven´t had the party in maybe two years now, but I hope that we´ll begin to have it again this summer. Anyway, I looked like this at the party.
På det första fotot så får ni se när jag som är i min pappas famn och min äldsta syster stå på en hängbro. Det är från en resa, vet tyvärr inte var. När jag tittar igenom alla foton från när jag var liten, så ser man att jag alltid är i min pappas famn. Jag har alltid varit pappas flicka, vet inte varför. Kanske för att jag var så söt och hade en härlig utstrålning, haha, nej inte vet jag. Vad jag har hört så var jag lite papis och jag var pappas lilla älskling. Nu när jag har vuxit upp så är man ju lite annorlunda, jag är väl fortfarande pappas flicka, men inte sitter jag i hans famn längre.
På det andra fotot så ser ni när jag sitter i kö för att få gå på Britney Spears konsert. Jag ser väl ut som någon uteliggare, men att ta filten med var ett bra beslut, för det var svinkallt. Jag höll på att frysa ihjäl, men när vi väl kom in och fick se Britney live, så var väntan och kylan värt det. Men inte vet jag om jag skulle göra det igen.

On the first photo you´ll see when I who is in my father's arms, and my oldest sister standing on a small bridge. It's from a trip, unfortunately I don´t know where. If you would look through all the photos from when I was little, you would see that I´m always in my father's arms. I have always been a daddy's girl, don´t know why. Maybe because I was so cute and had a lovely charisma, ha ha, no, I don´t know why. What I´ve heard, I was a little Papis and I was daddy's little sweetheart. Now that I've grown up it´s a little different, I´m still daddy's girl, but I don´t sit in his lap anymore.
On the second photo, you´ll see when I sit in the line-up and waiting to get to the Britney Spears concert. I look like a homeless person, but taking the blanket with me, was a good decision, because it was freezing cold. I was about to freeze to death, but once we got in and got to see Britney live, the waiting and the cold was worth it. But I don´t know if I would do it again.
På fotot till vänster så ser ni när jag tar ett vinter bad, det är vanligt att göra det i Finland. Jag var en tonåring på det här fotot, så det är ganska så länge sen. Att vinterbada är härligt, man känner sig så fri och ren efteråt. Man börjar alltid med att sitta i bastu tills man känner sig redo, sen så tar man steget ut i kylan, och går till sjön och doppar sig till halsen, inte över huvudet, om du inte vill få hjärnhinneinflammation. Om de som bor i värmen kommer till Finland, så skall ni definitivt göra det, ni kommer inte att ångra er.
Till höger så ser ni när jag hamnade in på sjukhuset. Jag snarkade väldigt mycket som barn, så jag hamnade att operera bort mina tonsiller. Det hjälpte väl inte så bra, eftersom jag snarkar fortfarande än idag, jag måste väl göra det igen snart. Efter operationen så mådde jag kanske inte så bra, för jag fick hela tiden äta glass. Det var så längesen, men än idag så kommer jag bra ihåg det. Jag minns också vem jag hade i samma rum.

On the photo to the left you´ll see when I take a winter bath, it´s common to do that in Finland. I was a teenager in this photo, so it's quite long ago. To take a winter bath is amazing, you feel so free and clean afterwards. I always begin with sitting in the sauna until I feel ready, then I´ll take step out into the cold, and go to the lake and then I step down into the water, but only to the neck, not over your head, if you don´t want to get meningitis. If those who live where it´s warm come to Finland, you definitely have to do it, because you will not regret it.
To the right you´ll see when I´m at the hospital. I snored a lot as a kid, so I ended up having a surgery to remove my tonsils. It didn´t help, because I still snore a little today, I probably have to do it again soon. I think that I didn´t feel so good after the surgery, because you can constantly see me eating ice cream. It was so long ago, but even today I´ll still remember it. I also remember who I had in the same room.
Vi avslutar med det här fotot. Det är taget i Vasa för kanske 4 år sen. Jag bodde i Vasa i 3 år när jag var yngre och studerade, efter det så flyttade jag till Jakobstad, och har bott där ända sen det. Så när vi fick vara i Vasa en dag så passade vi på att besöka de ställen som vi bodde på, skolan och en massa annat. Här så sitter vi på några ruiner i Gamla Vasa och tar foton. Det är alltid lika kul att se vilken stil jag hade förr. Dom där kläderna så skulle jag knappast använda igen, jag tror att jag fortfarande har kvar min kortärmade tröja någonstans i min garderob.

We´ll end with this photo. It´s from a time when we were in Vaasa for maybe four years ago. I lived in Vaasa for 3 years when I was younger and studied, after that I moved to Pietarsaari, and has lived there ever since that. So when we got to be in Vaasa one day we took the opportunity to visit the places where we lived, the school and a lot more. Here we are sitting on some ruins in Old Vaasa and taking photos. It's always fun to see what style I had before. I mean I would probably not wear those clothes again, I think I still have my T-shirt somewhere in my closet.
Okej, nu så har jag bloggat färdigt för idag. Men oroa er inte för jag kommer tillbaka imorgon med flera inlägg och foton. Ha en trevlig helg alla, så syns vi och hörs imorgon. =)

Okay, now I´m finished blogging for today. But don´t worry, I'll be back tomorrow with more posts and photos. Have a nice weekend everyone, we will see and hear each other again tomorrow. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar