onsdag 24 februari 2016

Say what!!!!


Att vara en finlandssvensk bloggare är inte enkelt. För det första så är det svårt att komma på vad man skall blogga om varje dag, okej det gäller ju för alla, antar jag. Men att komma på saker är inte det svåraste, utan en helt annan sak. Jag är ju finlandssvensk, vilket betyder att jag pratar svenska. Men jag pratar inte på högsvenska utan på en bred och konstig dialekt. Så det svåraste för mig när jag bloggar är att skriva på högsvenska. Det händer flera gånger per dag, att jag inte kommer på det rätta ordet. Och det hjälper inte att googla, eftersom det ordet jag använder inte existerar. Så därför tänker jag visa några konstiga ord på min dialekt som jag använder varje dag.
Dialekt-Högsvenska:
Tzjäre-Sommarstuga
Ped-Cykla
Tuppi-Utedass
Håplo/Pöllo-Tokstolle
Voi skåni/Voi raati-Äsch då
Såra-Snöslask
He-Det
Tö-Du
Pissträng-Kissnödig
Bucka-Knuffa
Stakona-Skidstavar
Kråtar-Krånglar
Stint i fata-Svårt att förstå
Pyrro-Vresig
Schiva-Skynda
Lepot-Lugnt
Taso-Elak
Skito-Smutsig
Vino-Sned
Tögot-Tråkigt
E pissi-I knipa
Knäpp-Konstig
Blåst-Obegåvad
Stjinko-noggrann
Roti-Dåligt
Koddo-Ko
Så dom här orden är några av många fler. Om ni kommer på ännu fler så är det bara att säga.

Being a Finlandswedish blogger isn't simple. Firstly, it's difficult to figure out what to blog about every day, okay I guess it's like that for everyone. But that is not the most difficult thing, it's something else. I'm a Finlandswedish person, which means I speak Swedish. But I'm not talking the correct Swedish, I talk with a wide and strange dialect. So the hardest thing for me when I blog is to write correct Swedish. It happens several times a day, that I will not find the right words. And it doesn't help googling it, because that word, doesn't exist. So therefore, I will show you some strange words that I use every day.
Dialect-Finlandswedish-what it means in english:
Tzjäre-Sommarstuga-Sommer house
Ped-Cykla-Cycling
Tuppi-Utedass-Outhouse
Håplo/Pöllo-Tokstolle-Crackpot
Voi skåni/Voi raati-Äsch då-Oh no
Såra-Snöslask-Snow lush
He-Det-It
Tö-Du-You
Pissträng-Kissnödig-Wee
Bucka-Knuffa-Push
Stakona-Skidstavar-Ski poles
Kråtar-Krånglar-Malfunction
Stint i fata-Svårt att förstå-Hard to understand
Pyrro-Vresig-Grumpy
Schiva-Skynda-Hurry
Lepot-Lugnt-Calmly
Taso-Elak-Mean
Skito-Smutsig-Dirty
Vino-Sned-Crooked
Tögot-Tråkigt-Boring
E pissi-I knipa-In trouble
Knäpp-Konstig-Weird
Blåst-Obegåvad-Slow witted
Stjinko-Noggrann-Accurate
Roti-Dåligt-Bad
Koddo-Ko-Cow
So these words are some of the many. If you know more words, then you are more then welcome to tell me.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar